Hos DriveClever beholder du altid din fabriksgaranti
Hos DriveClever kan du få repareret og serviceret din bil inden for garantiperioden og samtidig bevare nyvognsgarantien på bilen.
Hvor ofte skal din bil til service? Og hvad koster service egentlig på bilen? Vi har samlet de vigtigste informationer om dit serviceeftersyn. Derudover dykker vi ned i tre forskellige serviceeftersyn. Samtidig skal du være opmærksom på din serviceaftale. Det er den, der afgør, hvad du som bilejer, kan forvente af serviceeftersynet. Lad os kigge nærmere på det.
Alle biler skal have et serviceeftersyn, men nogle skal oftere til service end andre. Det afhænger af bilens alder, stand, og hvor meget den er blevet kørt i og brugt. En bil kan godt være ældre, men ikke have kørt så langt, hvorimod en nyere bil godt kan være kørt rigtig langt i.
Så hyppigheden af dit service kommer især an på disse fire faktorer regnet sammen:
Vi dykker ned i de enkelte punkter og fortæller mere om, hvad du skal være opmærksom på.
Antal kørte kilometer
En bil, der bliver kørt i, slides helt naturligt. Spørgsmålet er således, hvor meget den slides. Der er nogle normale kilometerintervaller, som du kan rette dig efter. FDM foreslår selv mellem 10000-30000 årlige kilometer, men det kan også være mellem 5000 - 50000 km. Grunden til denne store forskel er, at det er svært at vurdere, hvor meget hver enkelt bil kan køre. Det kommer an på bilens alder og den tilhørende stand. Køres der mindre end de angivne kilometer, så træder et års-interval i kraft. Det betyder effektivt, at du skal have din bil til service hvert år eller hvert andet år.
Bilens alder
Bilens alder og antal kørte kilometer hænger uløseligt sammen med, hvor ofte din bil skal til service. Det kommer også an på, hvad producentens krav er. De har formuleret en servicebog, så du kan se, hvor ofte din konkrete bilmodel skal til service. Normalvis bliver din bil indkaldt til syn fire år efter, den første gang er blevet indregistreret i Danmark. Derefter skal den synes hvert andet år.
Kort sagt: jo ældre din bil er, desto oftere skal den til service.
Bilens stand
Bilens stand vil i mange tilfælde være et resultat af bilens alder og antal kørte kilometer. Standen vil således forværres, desto flere år den kører på vejen. Generelt hjælper regelmæssig service af bilen dig også med at vurdere standen på bilen.
Producentens krav
Der bliver altid udleveret en servicebog til bilen, som skal opfyldes i henhold til producenten. Er det en helt ny bil er især med fokus på at opretholde garantien for din bil. Du skal som bilejer overholde serviceintervaller og vejledninger, der er opgivet i din servicebog. Kan du ikke overholde serviceintervallerne, kan du i værste tilfælde miste fabriksgarantien. Du skal således hele tiden kunne vise, at din bil serviceres regelmæssigt overholdes.
Prisen på service af din bil
Ligesom det er svært at give et konkret tal på, hvornår din bil skal til service, lige så svært er det at give en konkret pris på service af din bil. Det kommer an på:
Det er generelt en god idé at tjekke markedet for priser, da der ofte kan være en del penge at spare på service. Hos DriveClever får du en abonnementsordning, når din bil skal til service. Du sparer dermed mange penge på tilfældige services, hvis din bil regelmæssigt skal til service, frem for at vælge et stort serviceeftersyn, når bilen virkelig har brug for det.
3 typer af serviceeftersyn du kan få foretaget
Vi kan generelt liste tre forskellige eftersyn op, som din bil kan få foretaget:
Et grundlæggende eftersyn
Det grundlæggende eftersyn bliver foretaget, så din bil er køreklar på de mest basale områder. Det betyder, at de mest nødvendige bildele bliver set efter og vedligeholdt. Det indeholder:
Og kan omfatte:
Et mindre eftersyn
Det mindre eftersyn bliver foretaget, så alle de nødvendige dele på din bil bliver tjekket og vedligeholdt. Det indeholder:
Et stort eftersyn
Det store eftersyn bliver foretaget, når alle bilens dele skal tjekkes nøje igennem og vedligeholdes. Denne type af eftersyn minder meget om det mindre eftersyn. Synet indeholder:
Derudover bliver der også udført:
Skal du have en Service- og Reparationsaftale?
Du kan hos DriveClever få en abonnementsordning, der sikrer, at du får din bil til service på det helt rigtige tidspunkt. Din bil kan således komme til service i forhold til, hvor mange kilometer blien har kørt, bilens alder, stand og producentens krav.
Hos DriveClever kan du få repareret og serviceret din bil inden for garantiperioden og samtidig bevare nyvognsgarantien på bilen.
Hvad hedder de forskellige advarselslamper i din bils instrumentbræt? Og hvad står symbolerne for? Vi skal se nærmere på farverne på de forskellige advarselslamper, der kan lyse op i din bil, og hvad du skal gøre, hvis det sker. Vidste du i øvrigt, at I nogle biler kan der være over 30 forskellige lamper? Det skal vi kigge nærmere på.
Blinker dit blinklys hurtigt? Og vil du gerne vide, hvad du skal gøre ved problemet? Det har noget at gøre med det system, som styrer dine pærer og lys i bilen. Vi ser nærmere på det her.